100 % koll på lagkrav kring systematiskt
arbetsmiljöarbete
Vad förväntas av arbetsgivaren?
Enligt arbetsmiljölagen kap. 3, 2 paragrafen ska arbetsgivaren vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) är arbetsgivarens arbete med att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall förebyggs och en god och tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Arbetsmiljöverket har tagit fram föreskrifter om krav kring SAM. Föreskrifterna är styrdokument. SAM är ett lagkrav och en form av kvalitetsarbete. I SAM ingår att arbetsgivaren varje år går igenom hur arbetsmiljöarbetet bedrivs.
SAM bör vara genomgripande integrerat i verksamheten och i samverkan mellan arbetstagare och arbetsgivare. Alltså organiserat och ständigt pågående:
Rutiner för SAM ska beskrivas ett på i förväg bestämt tillvägagångssätt för att uppnå ett visst syfte. Förslaget är att man har en arbetsmiljöhandbok med rubrikerna som följer föreskrifterna om SAM.
Vi hjälper er med:
Copyright © Alla rättigheter förbehållna